Hallitus esittää sähköhyvitystä myös asunto-osakeyhtiöille

Julkaistu: 25.01.2023

Hallituspuolueet ovat päässeet yhteisymmärrykseen takautuvasti maksettavan sähköhyvityksen ja sähkölaskujen maksuajan pidentämistä koskevan lakiehdotuksen yksityiskohdista.

Vielä valmisteilla olevan hallituksen esityksen mukaan sähköhyvitystä voisivat saada myös asunto-osakeyhtiöt, joiden lämmitys perustuu sähköön ja joiden lämmitykseen käytettävän sähkön kustannuksista vastaa asunto-osakeyhtiö. Asunto-osakeyhtiöille valmisteltavan tuen kustannusarvio täsmentyi 14 miljoonasta 25 miljoonaan euroon.

Tukea voisivat hakea valtion tuella rahoitettuja vuokra-asuntoja tai omistusoikeusasuntoja omistavat yhteisöt ja muut asuinrakennuksia omistavat yhteisöt. Myös asuntoyhtiömuotoisten omakotitalojen omistajat voisivat hakea tukea, jos sähkölasku on yhtiön nimissä. Tuki pienentäisi asunto-osakeyhtiön paineita siirtää kohonneita lämmityskuluja vastikkeisiin asukkaiden maksettavaksi. Tuen myöntäisi ARA. Tarkemmin tuesta ja sen ehdoista säädettäisiin myöhemmin annettavalla valtioneuvoston asetuksella.

Hallituksen esityksen yksityiskohtia viimeistellään vielä. Esitys annetaan eduskunnalle mahdollisimman pian.

Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö

Kiinteistöliitto kirjelmöi hallitukselle joulukuussa ja pyysi valmistelijoita huomioimaan myös taloyhtiöt tuen valmistelussa.

Haku