Lakibotti vastaa taloyhtiöiden lakikysymyksiin 24/7

Julkaistu: 11.01.2022

Taloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijöiden lakipalvelun parantamiseksi Kiinteistöliitto on ottanut käyttöön Lakibotin. Uusi palvelu täydentää aiemmin taloyhtiöiden käytettävissä olleita Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten lakiasioiden puhelinneuvontoja sekä jäsensivujen Lakihelppi-palvelua. Lakibotti palvelee yli 30 000 taloyhtiön hallituksia ja isännöitsijöitä Kiinteistöliiton jäsensivuilla.

Lakibotti vastaa taloyhtiöitä koskeviin lakikysymyksiin kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta. Botin koulutuksesta ja vastaamaan opettamisesta vastaavat Kiinteistöliiton lakimiehet. Lakibotti vastaa yleisimpiin asunto-osakeyhtiössä ilmeneviin yksinkertaisiin lakikysymyksiin nopeasti ja ymmärrettävästi.

Käyttäjä voi esittää Lakibotille kysymyksiä taloyhtiön lakiasioista joko kirjoittamalla kysymyksensä tai valitsemalla alkuun aihepiirin, jota kysymys koskee.

”Lakibotti vastaa tässä vaiheessa etenkin kysymyksiin, joiden aihe on kunnossapitovastuu, osakasmuutostyö, yhtiökokous, yhtiövastike ja huoneiston hallintaanotto”, toteaa Lakibotin valmistelusta vastannut vanhempi lakimies Minna Anttila.

Kiinteistöliiton asiantuntijat päivittävät Lakibotin sisältöä jatkuvasti. Mikäli Lakibotti ei osaa vastata johonkin kysymykseen, niin näistä kysymyksistä muodostuu botille ”tukiopetuslista”. Kiinteistöliiton lakimiehet täydentävät palvelua, jotta Lakibotti osaa jatkossa vastata yhä useampiin kysymyksiin. Lakibotti on käytettävissä jäsensivuilla Laki ja vastuunjako -osion kohdassa Lakibotti.

Lakibotti aloittaa keskustelun käyttäjän kanssa kysymällä ”Hei, olen Kiinteistöliiton Lakibotti ja autan sinua taloyhtiöiden yleisimmissä lakikysymyksissä. Mikä on kysymyksesi aihe?”. Vastaus voi olla sanallinen tai Lakibotti voi antaa vastauksensa myös videona.

”Monimutkaisimmissa kysymyksissä, joihin ei ole selkeää ja yksinkertaista vastausta, Lakibotti kehottaa soittamaan lakineuvontaan”, kertoo Minna Anttila.

Lisätietoa:
Minna Anttila, vanhempi lakimies