Taloyhtiöiden hallituksille tarjolla tukea uudenlaisten haasteiden ratkomiseen

Julkaistu: 11.08.2021

Kesän päätteeksi toiminta taloyhtiöiden hallituksissa vilkastuu jälleen, ja mukana hallituksessa voi nyt olla kevään yhtiökokouksessa valittuja tuoreita toimijoita. Uusille hallituksen jäsenille taloyhtiön asiat eivät välttämättä ole ennestään tuttuja. Myös poikkeuksellinen korona-aika on tuonut taloyhtiöille uudenlaisia haasteita, jotka vaativat perehtymistä.

Syyskauden käynnistyminen ja koronan aiheuttamat hankaluudet esimerkiksi yhtiökokousten järjestämisessä näkyvät nyt Kiinteistöliiton lakineuvontaan eri puolilta maata tulevissa puheluissa.

”Lisäksi esimerkiksi sähköautojen latauspisteistä ja niihin liittyvästä päätöksenteosta kysytään nyt kovasti”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä sekä tilin- ja toiminnantarkastajia viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia verkon välityksellä sekä koronatilanteen salliessa myös perinteisinä koulutuksina.

Työkaluja taloyhtiöiden hallituksille kaikille avoimilta verkkosivuilta

Kiinteistöliitto on koonnut verkkosivuilleen taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkoitetun tarkastuslistan ja muita hallitustyön kannalta hyödyllisiä työkaluja. Jäsentaloyhtiöiden edustajilla on pääsy myös Kiinteistöliiton jäsensivuille, josta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa oppaiden, lomakkeiden ja videoiden muodossa.

”Taloyhtiön hallitus huolehtii osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Hallituksen jäsenten on hyvä ottaa tehtävänsä vakavasti ja ensi alkuun perehtyä kaikkiin hallitustyöskentelyn kannalta oleellisiin asioihin. Pelätä ei kuitenkaan tarvitse, sillä normaali huolellisuus riittää, ja asiantuntija-apuakin on meiltä helposti saatavilla”, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies