Muutoksia nuohoukseen - kiinteistönomistajan muistettava huolehtia säännöllisestä nuohouksesta

Julkaistu: 04.01.2019

Uusi vuosi toi muutoksia nuohoukseen. Vuoden alussa muuttuneen pelastuslain mukaan kiinteistönomistajalla on vapaus valita nuohooja markkinoilta.

Tähän saakka pelastuslaitoksilla on ollut velvoite huolehtia nuohouspalveluiden järjestämisestä. Nuohouksen määrävälit pysyivät ennallaan.

”Taloyhtiöiden on nyt entistäkin tärkeämpää huolehtia, että huoneistoissa olevien tulisijojen ja hormien nuohous tulee määräajoin hoidetuksi. Aiemmin piirinuohoojat ottivat yhteyttä asiakkaisiin, mutta säädösten muuttuessa kiinteistönomistajan oma vastuu kasvaa”, sanoo Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero.

Taloyhtiössä sijaitsevien tulisijojen nuohouksen varmistavat usein taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä pitämällä kirjaa siitä, että nuohoukset tulevat säännöllisesti hoidetuksi. Pienissä taloyhtiöissä vastuu nuohouksista on voinut kuitenkin käytännössä jäädä osakkaille.

”Taloyhtiön on syytä olla asiassa aktiivinen, sillä kyse on koko yhtiön ja kaikkien huoneistojen sekä asukkaiden paloturvallisuuden kannalta merkittävästä asiasta”, Kero muistuttaa.

Nämä asiat säilyvät nuohouksessa ennallaan:

• Kiinteistöllä säilyy nuohousvelvoite, josta kiinteistönomistaja huolehtii.
  • Nuohoustyön sisältö pysyy samana.
  • Nuohouksen määrävälit pysyvät ennallaan: vakituisessa asuinkäytössä olevan rakennuksen tulisijat ja hormit on nuohottava vähintään vuoden välein ja vapaa-ajan asunnoissa vähintään kolmen vuoden välein.
  • Nuohoojalla on velvollisuus kirjallisesti ilmoittaa pelastuslaitokselle havaitsemistaan vakavista turvallisuuspuutteista: tulisijan tai savuhormin puutteet, puuttuvat tai liian heikkokuntoiset tikkaat, kattokulkutien osat tai katon turvavarusteet.

Nämä asiat muuttuvat:

• Pelastuslaitoksilta poistetaan velvoite järjestää nuohoustoimintaa.
  • Nuohooja hinnoittelee vapaasti oman työnsä.
  • Nuohoojan tulee antaa asiakkaalle suoritetusta nuohoustyöstä todistus, josta tulee selvitä rakennuksen osoite, nuohoustyön suorittaja, nuohouksen ajankohta, tehdyt toimenpiteet, havaitut viat ja puutteet.
  • Nuohoojan tutkintorakenteeseen tulee muutoksia. Nuohoojalla tulee olla nuohoojan ammattitutkinto tai talotekniikan ammattitutkinto, jossa on suoritettu nuohouksen osaamisala.

Lähde: Varsinais-Suomen pelastuslaitos

Lisätietoja: