Talousarvio-ohje Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi ja Kiinteistöliitto Meri-Lappi

Julkaistu: 20.01.2022

Taloyhtiön talousarviota vuodelle 2022 laadittaessa on hyvä varautua kustannusten nousuun. Taloyhtiön suurin kuluerä on lämmitys, mutta myös kiinteistösähköön tulee varata enemmän varoja, sähkösopimuksesta ja verkkoyhtiöstä riippuen.

Paikkakuntakohtaiset erot ovat suuria. Tämän vuoksi olemme keränneet jäsentaloyhtiöillemme tietoa talousarviovalmistelua varten. Hoitokulujen muutosten lisäksi taloyhtiöissä tulee tarkastella yhtiön taloutta ja tulevia korjaushankkeita pidemmällä aikavälillä. Taloyhtiön suunnitelmallinen kiinteistönpito korostuu.

Ohjetta lukiessa tulee huomioida oman kiinteistön olosuhteet. Esimerkiksi paikkakuntaan, lämmitystapaan, kiinteistön ikään ja taloyhtiön kokoon sidonnaiset vaihtelut voivat aiheuttaa huomattavia eroja hoitokulujen tasoissa ja niiden muutoksissa.

Talousarviota tehdessä lähtökohtana ovat aina edellisen tilikauden toteutuneet kustannukset. Tärkeää on huomioida myös odotettavissa olevat muutokset, kuten korotukset erilaisiin taksoihin ja veroihin sekä taloyhtiössä tapahtuvaan kulutukseen. Tärkeää on varautua myös yllättäviin ja odottamattomiin menoeriin.

Taloyhtiön maksuvalmiuden ja reagointikyvyn varmistamiseksi sekä ylläpitämiseksi taloyhtöillä tulisi olla aina noin parin kuukauden vastikkeita vastaava summa kassassaan.

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen ja Kiinteistöliitto Meri-Lapin talousarvio-ohjeen löydät jäsensivuiltamme kohdasta työkaluja taloyhtöille.

Myös Kiinteistöliitto on julkaissut jäsensivuilla (löytyy jäsensivuilta kohdasta taloyhtiön talous / talousarvio-ohje) yksityiskohtaisen ohjeen talousarvion laatimiseen.

Jäsentaloyhtiöiden edustajat toivotamme tervetulleiksi suunnitelmallista taloudenpitoa sekä korjaushankkeiden rahoitusta koskevaan webinaariin 1.2.2022 sekä taloyhtiön tilinpäätös tutuksi -webinaariin 17.2.2022.

Johanna Laitala
johanna.laitala(at)kiinteistoliitto.fi