Taloyhtiöillä tiedontarvetta energia-asioista – Ilmastoviisas taloyhtiö -kiertue käyntiin Kuopiosta

Julkaistu: 30.08.2022

Taloyhtiöillä on tarvetta energiankäyttöön liittyvälle luotettavalle tiedolle, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tekemästä kyselystä. Kyselyyn vastanneet taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ja isännöitsijät ovat kiinnostuneita energia-asioista ja pitävät niitä tärkeinä. Kuitenkin lähes puolet vastaajista kokee, ettei tiedä, miten lähteä liikkeelle esimerkiksi energiansäästöön tai lämmitystavan vaihtamiseen liittyvissä asioissa tai että energia-asiat jäävät muiden pakollisten asioiden jalkoihin.

”Kyselyn vastaukset kertovat, että luotettavalle tiedolle ja taloyhtiöiden neuvonnalle on kova tarve”, sanoo Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioiden johtava asiantuntija Petri Pylsy.

Kiinteistöliiton touko-kesäkuun vaihteessa jäsentaloyhtiöilleen tekemän kyselyn perusteella talous ohjaa taloyhtiöiden tekemiä ratkaisuja vahvasti eli energiaan liittyvien hankkeiden on oltava myös taloudellisesti kannattavia.

”Suuressa osassa taloyhtiöitä ajatellaan, että investointien tulisi maksaa itsensä takaisin säästyneinä energiakustannuksina viimeistään kymmenen vuoden kuluessa”, Pylsy kertoo.

Kaikille avoimet ja maksuttomat koulutustilaisuudet käynnistyvät Kuopiosta

Kiinteistöliitto vastaa taloyhtiöiden tiedontarpeeseen käynnistämällä energia-asioihin keskittyvän Ilmastoviisas taloyhtiö -koulutuskiertueen, jossa jaetaan kaikille avoimissa ja maksuttomissa luentotilaisuuksissa tietoa siitä, millä tavalla taloyhtiö voi säästää energiaa ja torjua samalla ilmastonmuutosta. Kiertueen tilaisuuksissa tarjotaan tietoa myös siitä, millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on taloyhtiöihin. Lisäksi esillä on paikallisia esimerkkejä taloyhtiöiden energiahankkeista.

Kiinteistöliitto Itä-Suomi järjestää kiertueen ensimmäisen tilaisuuden Kuopiossa tiistaina 13.9.2022 hotelli Scandicissa. Iltapäivällä ohjelmassa on ammatti-isännöitsijöille tarkoitettu tilaisuus klo 13.30 ja illalla taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkoitettu tilaisuus klo 16.30.

Tilaisuuksiin voi ilmoittautua osoitteessa https://www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtio/ajassa/ilmastoviisastaloyhtio/kiertueaikataulujakaupungit/

Lisätiedot Ilmastoviisas taloyhtiö -kiertueen tilaisuudesta Kuopiossa:

Toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi

puh. 044 3555707

Kiinteistöliiton energia- ja ilmastokysely toteutettiin 25.5.-9.6.2022. Kyselyyn vastasi 2 931 vastaajaa, joista 61 prosenttia oli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajia ja 31 prosenttia taloyhtiön hallituksen jäseniä. Vastaajista pääkaupunkiseudulta oli noin 28 prosenttia, muualta Etelä-Suomesta 22 prosenttia, Länsi-Suomesta 34 prosenttia, Itä-Suomesta 8 prosenttia ja Pohjois-Suomesta 7 prosenttia.