Uusia työkaluja isännöintipalvelujen laadun mittaamiseen

Julkaistu: 05.10.2021

Kiinteistöliiton jäsensivuilla julkaistu isännöintipalvelujen laadun mittaamisen käsikirja antaa asunto-osakeyhtiöiden hallituksille välineet ottaa laatu osaksi isännöintipalvelun ostamista ja auttaa hallituksia myös mittaamaan isännöinnin laatua.

Vastikään päättyneen Palke-hankkeen tuloksena syntyneessä käsikirjassa käydään läpi laadun mittaamisen periaatteita ja mittausjärjestelmän kehittämistä yhteistyössä isännöitsijän kanssa. Isännöintipalvelujen laatumittareiden ja laatuun perustuvien palkitsemiskäytäntöjen kehittämiseen tähdänneessä Palke-hankkeessa olivat mukana Suomen Kiinteistöliiton lisäksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Astala Isännöinti Oy, Kiinteistöalan koulutussäätiö Kiinko sekä Lännen Palveluyhtiöt Oy.

Käsikirjassa on esitetty käytännönläheinen malli isännöintipalvelun laadun mittaamiselle ottaen huomioon mm. palvelun tekninen laatu sekä hallituksen, osakkaiden ja asukkaiden tyytyväisyys isännöintipalveluihin. Käsikirjassa on valmiit lomakemallit laatuauditointia ja tyytyväisyyskyselyitä varten. Kirjassa on myös esimerkki laatuun perustuvasta palkitsemismallista, jota asunto-osakeyhtiö voi hyödyntää.

Isännöintipalvelujen laadun mittaamisen käsikirja löytyy Kiinteistöliiton jäsensivuilta (Oppaat ja ohjeet)