Suurin osa taloyhtiöiden hallitusten jäsenistä tyytyväisiä isännöitsijään

Julkaistu: 13.06.2018

Suurin osa taloyhtiöiden hallitusten jäsenistä on tyytyväisiä isännöitsijän tekemään työhön, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöidensä hallitusten jäsenille tekemästä kyselystä. Kuusi kymmenestä vastanneesta arvioi, että isännöitsijä on viime vuoden aikana onnistunut tehtävässään hyvin tai erittäin hyvin.

Pääkaupunkiseudulla asuvat vastaajat olivat hiukan vähemmän tyytyväisiä isännöitsijään kuin muualla Suomessa asuvat vastaajat. Pääkaupunkiseudulla 15 prosenttia arvioi isännöitsijän onnistuneen huonosti vuonna 2017, kaikkien vastaajien kohdalla lukema oli 10 prosenttia.

”Tyytyväisyys isännöintiin oli varsin hyvää tasoa. Vertailukohtana voidaan pitää hallitusten jäsenten keskimääräistä arviota hallitustyöskentelyn tuloksellisuudesta, joka jäi hieman isännöitsijän saamaa arvosanaa matalammaksi", toteaa Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero

Ammatti-isännöitsijä käytössä lähes kaikilla

Lähes kaikki Kiinteistöliiton kyselyyn vastanneiden taloyhtiöiden edustajat kertoivat, että yhtiöllä on käytössään ammatti-isännöitsijä. Ilman ammatti-isännöitsijää toimii vastausten perusteella vain kuusi prosenttia taloyhtiöistä. Pienissä taloyhtiöissä ja rivitalo- sekä erillistaloyhtiöissä isännöitsijöitä on vähemmän kuin suurissa taloyhtiöissä ja kerrostaloissa. Alle kymmenen huoneiston yhtiöistä lähes joka kolmas toimii ilman ammatti-isännöitsijää. Rivitaloyhtiössä viidellätoista prosentilla ei ollut ammatti-isännöitsijää.

Suurin osa kyselyyn vastanneiden taloyhtiöiden käyttämistä isännöitsijöistä tai isännöintitoimistoista oli myös ISA-auktorisoituja. ISA-auktorisoinnin myöntää Isännöinnin Auktorisointi ry, jonka taustalla ovat Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto. Kaksi kolmesta vastaajasta ilmoitti, että heidän taloyhtiönsä isännöitsijä oli ISA-auktorisoitu. Pienissä yhtiöissä ISA-auktorisoitujen osuus jäi alle puoleen, ja rivitaloyhtiöissä 57 prosenttiin. Pääkaupunkiseudulla ISA-auktorisoitujen isännöitsijöiden osuus oli jonkin verran muuta maata suurempi.

"Auktorisoinnin tunnettuutta on tarpeen vielä parantaa, sillä lähes 30 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa, onko heidän isännöitsijänsä ISA-auktorisoitu", Kero sanoo.

Hallituskysely 2018 isännöinti

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallituksille tehtyyn kyselyyn vastasi 3142 hallituksen puheenjohtajaa ja 856 hallituksen jäsentä eri puolilta maata. Muita vastaajia oli 25. Kysely toteutettiin 7. – 19.3.2018 nettikyselynä.

Runsaat puolet taloyhtiöistä maksaa hallituksen jäsenille palkkion

Taloyhtiön hallitustyö vie keskimäärin neljä tuntia kuussa

Taloyhtiöiden hallitukset korkeasti ja monipuolisesti koulutettuja

Lisätiedot medialle:

Jukka Kero, pääekonomisti